رادیوگرافی کامل دندان

رادیوگرافی کامل دندان

رادیوگرافی کامل دندان یا همان اشعه ایکس پانورامیک دندان از دوز بسیار کمی از پرتوهای یونیزان برای عکس گرفتن کل دهان در یک تصویر استفاده می کند.این روش معمولاً توسط دندانپزشکان و جراحان دهان در معیانات روزمره انجام می شود و ممکن است برای مراحل اولیه درمان پروتز، بریس، کشیدن تک دندان و ایمپلنت استفاده شود.

معمولا این تست به آمادگی خاصی نیاز ندارد. اگر احتمال بارداری وجود دارد به پزشک خود اطلاع دهید. هر گونه جواهرات، عینک چشمی یا اشیاء فلزی را که ممکن است با عکس های اشعه ایکس تداخل داشته باشد را بردارید.

رادیوگرافی کامل دندان - اشعه ایکس پانورامیک چیست؟

رادیوگرافی پانورامیک که اشعه ایکس پانورامیک نیز نامیده می شود، یک معاینه با اشعه ایکس دندان دو بعدی (2 بعدی) است که کل دهان شما را که شامل دندان ها، فک بالا و پایین، ساختارها و بافت های اطراف است را در برمی گیرد و در یک تصویر قرار می دهد. اشعه ایکس پانوراما، درست مانند عکس های پانوراما، برای عکس برداری از کل ناحیه دهان شما استفاده می شود. موقعیت دندان‌های کاملاً بیرون‌ آمده نشان می دهد، همچنین دندان های در حال ظهور و نهفته را در یک تصویر نشان می‌دهد.

فک انسان یک ساختار منحنی شبیه به نعل اسب دارد. با این حال، اشعه ایکس پانوراما یک تصویر صاف از ساختار منحنی ایجاد می کند. معمولا جزئیات استخوان ها و دندان ها را ارائه می دهد.

معاینه اشعه ایکس به پزشکان در تشخیص و درمان شرایط پزشکی کمک می کند. این روش شما را در معرض دوز کمی از تابش یونیزه قرار می دهد تا تصاویری از داخل بدن تولید کند. اشعه ایکس قدیمی ترین و رایج ترین شکل تصویربرداری پزشکی است.
برخلاف رادیوگرافی تک دندان که در آن آشکارساز فیلم در داخل دهان قرار می‌گیرد، فیلم رادیوگرافی کامل دندان در داخل دهان بیمار قرار نمی‌گیرد.

برخی از کاربردهای رایج رادیوگرافی کامل دندان چیست؟

اشعه ایکس پانورامیک یک معاینه معمولی است که توسط دندانپزشکان و جراحان دهان در تمرینات روزمره انجام می شود و یک ابزار تشخیصی مهم است. این روش ناحیه وسیع تری نسبت به اشعه ایکس داخل دهانی معمولی را پوشش می دهد و در نتیجه، اطلاعات ارزشمندی در مورد سینوس های فک بالا، موقعیت دندان و سایر ناهنجاری های استخوانی ارائه می دهد. این معاینه همچنین برای برنامه ریزی درمان پروتزهای کامل و جزئی، بریس، کشیدن و ایمپلنت استفاده می شود.

اشعه ایکس پانورامیک همچنین می تواند مشکلات دندانی و پزشکی زیر را برطرف کند :

  • بیماری پریودنتال پیشرفته
  • کیست در استخوان فک
  • تومورهای فک و سرطان دهان
  • دندان نهفته از جمله دندان عقل
  • اختلالات فک (همچنین به عنوان اختلالات مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ شناخته می شود)
  • سینوزیت

 

چگونه باید برای رادیوگرافی کامل دندان آماده شوید ؟

معاینه پانورامیک اشعه ایکس نیازی به آمادگی خاصی ندارد. ممکن است از شما خواسته شود که یک پیش بند سربی به عنوان یک اقدام احتیاطی برای محافظت از بقیه بدن خود در برابر هرگونه قرار گرفتن در معرض تابش که ممکن است از پرتو پانوراما پرتو ایکس پراکنده شود، بپوشید. همچنین در رادیوگرافی کامل دندان همانند رادیوگرافی تک دندان ممکن است از شما خواسته شود که جواهرات خود را از ناحیه ای که در حال تصویربرداری است، عینک چشمی و هر شی فلزی که ممکن است با تصاویر اشعه ایکس تداخل داشته باشد، بردارید. زنان باید در صورت وجود هرگونه احتمال حاملگی، به دندانپزشک یا جراح دهان خود اطلاع دهند. بسیاری از آزمایشات تصویربرداری در دوران بارداری انجام نمی شود تا جنین در معرض اشعه قرار نگیرد. اگر نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس باشد، اقدامات احتیاطی برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض اشعه برای نوزاد انجام می شود. 

تجهیزات رادیوگرافی چگونه است؟

دستگاه اشعه ایکس پانوراما از دو طرف تشکیل شده است. یک لوله اشعه ایکس در یک طرف و فیلم اشعه ایکس یا یک آشکارساز در طرف مقابل نصب شده است. سر بیمار با تکیه گاه های چانه، پیشانی و پهلو قرار می گیرد. ممکن است به بیمار یک مسدود کننده گاز داده شود تا دهان را کمی باز کند تا تصویر واضح‌تری داشته باشد.

روش کار چگونه است؟

اشعه ایکس نوعی تشعشع مانند نور یا امواج رادیویی است. اشعه ایکس از بیشتر اجسام از جمله بدن عبور می کند. تکنسین با دقت پرتو اشعه ایکس را در ناحیه مورد نظر نشانه می گیرد. این دستگاه انفجار کوچکی از تشعشعات را تولید می کند که از بدن شما عبور می کند. تشعشع یک تصویر را روی فیلم عکاسی یا یک آشکارساز خاص ثبت می کند. در طول معاینه رادیوگرافی کامل دندان پانورامیک اشعه ایکس، لوله اشعه به صورت نیم دایره ای دور سر بیمار می چرخد و از یک طرف فک شروع می شود و به طرف دیگر ختم می شود. دستگاه اشعه ایکس پانورامیک به جای تکیه بر فیلمی که در داخل دهان قرار داده شده است، پرتویی را از طریق بیمار روی فیلم یا آشکارسازی که در مقابل لوله اشعه ایکس می چرخد، پرتاب می کند. اکثر تصاویر اشعه ایکس فایل های دیجیتالی ذخیره شده الکترونیکی هستند. پزشک شما می تواند به راحتی به این تصاویر ذخیره شده برای تشخیص و مدیریت وضعیت شما دسترسی داشته باشد. فرمت دیجیتال همچنین به دندانپزشک اجازه می دهد تا کنتراست، روشنایی و تاریکی تصویر را برای تجسم بهتر ساختارها و بافت های خاص تنظیم و تغییر دهد.

فواید و خطرات استفاده از رادیوگرافی چیست؟

 

فواید

  • پس از معاینه اشعه ایکس هیچ تشعشعی در بدن شما باقی نمی ماند.
  • اشعه ایکس معمولاً در محدوده تشخیصی مشخصی است و برای این معاینه عوارض جانبی ندارد.
  • اشعه ایکس پانوراما را می توان برای کودکان بسیار خردسال استفاده کرد زیرا نیازی به قرار دادن فیلم در داخل دهان نیست.

 

خطرات

  • زنان باید در صورت وجود هرگونه احتمال حاملگی، همیشه به دندانپزشک یا جراح دهان خود اطلاع دهند.

 

دستگاه عکسبرداری دندان OPG و CEPHALOMETRY

رادیوگرافی دندان همانند استخوان ها برای تصویر برداری از دندان ها از دستگاه رادیوگرافی استفاده می شود. دستگاه رادیوگرافی دندان با دستگاه رادیولوژی دارای تفاوت هایی می باشد دستگاه موجود در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی فرمانیه با برند vatech ساخت کشور کره جنوبی می باشد. این شرکت با پیشرفت بسیار خوبی در زمینه عکسبرداری دندان رقیب سر سختی با رقیبان اروپایی خود می باشد. مدل موجود از این برند در مرکز فرمانیه ˓با تکنولوژی فول دیجیتال (DR) تصاویر با کیفیت بسیار بالایی ارائه می دهد. در این تکنولوژِی از کاست استفاده نمی شود و تصاویر از طریق سنسوری مستقیما دیجیتال شده و روی مانیتور ظاهر می گردد. در عکسبرداری OPG دستگاه به دور سر بیمار می چرخد و از تمامی دندان ها عکسبرداری انجام میشود پوزیشن گیری بیمار و همکاری بیماران با کارشناسان ˓در این عکسبرداری بسیار مهم است. در قسمت CEPHALOMETRY این دستگاه از وضعیت استخوان های فکی و نحوه قرار گیری دندان ها روی هم عکسبرداری می شود که برای ارتودنسی و جراحی های فک بسیار با ارزش است.رادیوگرافی کامل دندان یا همان اشعه ایکس پانورامیک دندان از دوز بسیار کمی از پرتوهای یونیزان برای عکس گرفتن کل دهان در یک تصویر استفاده می کند.این روش معمولاً توسط دندانپزشکان و جراحان دهان در معیانات روزمره انجام می شود و ممکن است برای مراحل اولیه  درمان پروتز، بریس، کشیدن دندان و ایمپلنت استفاده شود.